Palasin hiljattain kahden viikon reissulta Suur-Kiinaan. Se on yksi lempikohteistani koko maailmassa. Blogia tiiviimmin seuraanneet varmasti tietävätkin, että asuin Suur-Kiinan alueella yhteensä 6.5 vuotta ja näin se on tullut aika tutuksi. Tai siis, sanotaan selvemmin, että olen käynyt melkein 20 eri kaupungissa, monissa lukuisia kertoja. Kiinaa tuskin kukaan on koskaan voinut nähdä kokonaan haha.
Siitä on jo 5 vuotta kun viimeksi kävin Manner-Kiinan puolella ja 3 vuotta Hong Kongista ja Macausta, joten tämä matka oli enemmän kuin tarpeen. Ja nyt kun vihdoin suomalaisetkin pääsevät Kiinaan ilman viisumia, olihan sinne vain aivan pakko lähteä.
Halusin ehdottomasti käydä Chongqingissä, josta on tullut todella suosittu kohde viime vuosina ja Macausta ja Hong Kongista, eli sielunkodeistani, ei voinut tinkiä. Lisäksi poikaystäväni halusi Shanghaihin. Kahden viikon matkasuunnitelma olikin jo tässä vaiheessa aika täynnä, mutta kun tajusin, että Zhangjiajie, eli Avatarin maisemat inspiroinut kansallispuisto, sijaitsee Chongqingin lähellä, oli sekin pakko lisätä mukaan. Vaihdoimme siis lokaatiota aika tiiviiseen tahtiin, mutta kun aikaa ei ollut enempää, oli se pakko tehdä.
Käytännönvinkit
- Viisumi: Suomalainen ei tarvitse viisumia Kiinaan (kesäkuu 2026). Myös n. 50 muuta kansalaisuutta nauttii nykyään viisumivapaudesta, mikä helpottaa matkaan lähtöä kovasti. Viimeisimmät tiedot kannattaa tarkistaa virallisilta sivuilta. Ennen maahantuloa pitää vain täyttää ”arrival card” netissä ja näyttää passintarkastuksen yhteydessä siitä saatu QR-koodi. Macauhun ja Hong Kongiin ei tarvitse, eikä ole ennenkään tarvinnut viisumia suomalaisena.
- Valuutta: Manner-KiinaKiinan yuan eli RMB. Mainittavaa on, että Kiinassa kaikki tapahtuu kännykällä maksamalla (näistä appeista lisää myöhemmin) ja käteistä ei oikeasti tarvitse yhtään. Mielestäni valuuttaa ei siis tarvitse vaihtaa yhtään. Monissa paikoissa ei edes hyväksytä käteistä! Päinvastoin, Hong Kongissa ja Macaussa paikallista valuuttaa kannattaa olla käteisenä, sillä kortti ei käy kaikissa paikoissa. Huom, Macaussa voi käyttää Hong Kongin Dollareita, mutta vaihtoraha tulee Macaun Patacoina.
- Lennot: Kiinassa on lukuisia lentoyhtiöitä ja jokainen jolla olen lentänyt (yli 5 eri) on ollut parempia kuin Euroopan halppisyhtiöt. Ei siis kannata pelätä tuntemattomia nimiä. Pakko kuitenkin myöntää, että lentoyhtiöiden nettisivut ovat surkeita, minkä takia jouduin ostamaan kahdet lennot kolmannelta osapuolelta, mitä en yleensä harjoita. Ulkomaalaisena ei käytännössä voi tehdä check iniä netissä etukäteen, vaan se on tehtävä kentällä. Tämän matkan perusteella kaikkiin lentoihin kuului automaattisesti ruumalaukku ja ruoka, vaikka lento olisikin hyvin lyhyt.
- Ilman näitä appeja et pärjää: Manner-Kiinalla on aivan oma maailmansa appejen kanssa ja moni meille tuttu sivusto ei edes toimi siellä (siitä lisää seuraavassa kohdassa). AliPay ja WeChat Pay ovat maksamiseen tarkoitettuja ja suosittelen asentamaan molemmat varmuuden varalta. DiDi on paikallinen Uber, joka on niin edullinen, ettemme ikinä käyttäneet julkista liikennettä. Amap on karttasovellus, joka kannattaa ladata, sillä Apple Maps ja Googlemaps (jos saat ne toimimaan) eivät ole hirveän täsmällisiä ja niistä puuttuvat monet paikat. Trip.com on kuin Booking.com, mutta sieltä löytyvät myös lennot, ryhmäretket ja nähtävyyksien liput yms. Hotellien hinnat olivat joskus huomattavasti halvempia Trip.com:ssa kuin Bookingissa.
- Kuinka päästä ”normaaliin” nettin: Perinteisesti Kiinaan suuntaaville on suositeltu VPN:iä. Näitä kuitenkin blokataan koko ajan ja sellaisen omaaminen ei siis takaa mitään, vaikka maksaisikin paremmasta palvelusta. Minä kallistuinkin esimin puoleen. Trip.comista löytyy edullisia esimejä ”Mainland China/Hong Kong/Macau” -hakusanalla. Nämä simit nimensä mukaisesti toimivat kaikilla kolmella alueella saumattomasti ja päästävät sinut ”normaaliin” nettiin Manner-Kiinassa.
- Kielimuuri: Yli 5 vuotta sitten se oli hyvin korkea. Nyt yllätyin siitä, kuinka englannin taito oli levinnyt ja ihmiset myös uskalsivat käyttää kieltä ja hakeutuivat keskusteluihin turistien kanssa. Sanoisin, että vain takseissa ja hyvin paikallisissa ravintoloissa oli vielä kielimuuri. Muuten kaikki sujui hyvin helposti. Toki kiinan osaaminen luo syvempiä kohtaamisia ja on kohteliasta. Edes kiitoksen sanominen kiinaksi yleensä tuo hymyn paikallisen kasvoille. Kiinalaiset ovat hyvin kannustavaisia ja kehuvat pienimpiäkin kiinan taitoja.
- Milloin matkustaa: Koska Kiina on niin suuri, on siellä hirveästi eri ilmastoja. Yleisesti sanoisin, ettei mikään tietty vuodenaika ole toistaan parempi, riippuu ihan siitä mitä hakee. Kesällä ja monesti jo keväällä, on monissa paikoissa tukalan kuuma. Macauta ja Hong Kongia kannattaa harkita syvään kesäkuusta elokuuhun taifuunikauden takia. Tärkein vinkkini ajankohdan valintaan on ehdottomasti välttää matkustamista Kiinan suurten juhlapyhien aikaa! Kiinalainen uusivuosi ja toukokuun ja lokakuun ensimmäiset viikot ovat aikoja kun koko maa matkustaa. Ja kiinalaiset massat ovat jotain aivan käsittämätöntä.
Kuten mainittu, kävimme 14 päivän aikana 5 eri kaupungissa. Lennot meillä oli Barcelonasta Pekingin kautta Macauhun, koska se on kakkoskotini ja halusin sinne ensimmäisenä. Tässä tiivisteet kaikista käymistämme paikoista.
Macau – 3+1 yötä
Macau tulee ikuisesti olemaan sielunkotini ja tuskin koskaan lopetan sinne kaipaamisen. Tavalliselle turistille Macau on yleensä päiväretkikohde Hong Kongista, vaikkakin mielestäni siellä voi hyvin viettää yhden yön – tai paljon pidemmänkin pätkän, toki. Päivässä ehtii nähdä kaikki perusturistipaikat, mutta jos haluat oikeasti tutustua Macauhun, tarvitsee aikaa enemmän.
Olin tehnyt meille kunnon suunnitelmat Macauhun, mutta ensiksi lentomme myöhästyi ja saavuimme 12:00 sijasta 17:00, ja sitten kaverini loivat uusia suunnitelmia – mikä ei tietystikään oikeasti haitannut yhtään. Mutta kun usein sanotaan, että Macaun näkee parissa tunnissa, niin emme ehtineet nähdä kaikkea edes neljässä päivässä!
Macaun suosikkini ovat ehdottomasti:
- Guia Hill & Lighthouse
- Lou Lim Ieoc Garden
- Ama Temple
- Penha Hill
- Taipa Houses Museum
- Ama Cultural Village
- Coloane Village
- Ieng Kei Chá – aito teekauppa (käytimme täällä 100e teehen hupsis)
- Hon Kee Café – ”kyläkahvila” pienellä menulla ja suurella tunnelmalla
Ravintoloista minulle tuli uudeksi tutuksi Portugau, josta saa macaulaista ruokaa (tee varaus, yritimme mennä ravintolaan uudestaankin ja se oli täynnä!) ja palasimme myös Zhen Dim Sum, ketjulle, joka tekee suussa sulavaa dim sumia. Kaverini myös omistaa dim sum -ravintolan keskellä ”aitoa Macauta” Ama-temppelin lähellä, mutta sitä ei ikävä kyllä ole vielä Google Mapsissa. Kunhan asia muuttuu, pistä linkin tänne 😉 Hyviä cocktaileja saa speakeasy-baarista, Moonshine.
Macaussa oli ihanaa kävellä tutuilla kaduilla ja myös nähdä uusia alueita. Rakastan tuota kaupunkia niin syvästi ja oli ihanaa esitellä sitä poikaystävälleni. Hän myös tapasi vanhat koulukaverini ensimmäistä kertaa. Yksi kavereistani sai joulukuussa vauvan ja oli ihanaa päästä myös tapaamaan häntä! Macau oli muuttunut aika paljon ja oli selvästi enemmän turistusoitunut kuin ennen. Mutta myös aitoon Macauhun pääsee helposti.
TÄSTÄ postauksesta löydät tiedot Hong Kongista Macauhun siirtymiseen ja TÄSTÄ vinkkini Macauhun.
Hotelli: Vanhan kouluni hotelli (ei avoin yleisölle) ja hyvin uusi YOHO Treasure Island Hotel, jota voin suositella hyvin lämpimästi niin itse hotellin kuin sijainninkin perusteella. Macau on täynnä kasinohotelleja, joissa pääsee luksuksen makuun. En kuitenkaan henk koht yöpyisi Cotai Stripillä, ellen olisi tietentahtoen etsimässä erikoista kokemusta.
Hong Kong – 3 yötä
Hong Kong on minulle myös hyvin rakas kaupunki, sillä asuin siellä vuoden ja itse asiassa tapasimme poikaystäväni kanssa siellä melkein 4 vuotta sitten! Ikävä kyllä Hong Kongissa satoi joka päivä, emmekä siis päässeet tekemään ihan kaikkea suunniteltua. Macaulainen kaverini myös yllätti meidät eräänä päivänä saapumalla paikalle miehensä ja vauvansa kanssa, joten vietimme heidän kanssa puolet päivästä 😀 Kävimme museossa, syömässä ja ajoimme The Peakille heidän autollaan katsomaan kaupungin parhaita maisemia.
Hong Kongissa minun lemppareitani ovat:
- The Peak – maailman parhaat näkymät
- Avenue of Stars – myös maailman parhaat näkymät
- Nan Lian Garden & Chi Lin Nunnery
- Cheung Chau -saari
- Star Ferryn ottaminen
- Ding Dingillä, eli kaksikerroksisella raitiovaunulla ajaminen
- One Dim Sum -ravintola
- Cocktailit kattobaarissa
Vaikka olenkin nähnyt Hong Kongissa hyvin paljon, on minulla edelleen uutta nähtävää siellä. Tällä kertaa suuntasimme Tzs Shan Monasteryyn, joka on kuin portti aivan eri Hong Kongiin. Temppeliin pitää varata liput etukäteen, mutta se on ilmainen. Paikka oli aivan upea ja pääsimme myös juttelemaan vapaaehtoisen kanssa, joka olikin kotoisin Macausta. Temppeliin menemiseen kestää aikansa, mutta se on todellakin vaivan arvoinen.
TÄSSÄ postauksessa on kaikki parhaat vinkkini Hong Kongiin ja TÄSSÄ HK:n parhaat hike-reitit.
Hotelli: The Park Lane Hong Kong, Autograph Collection. Sijainti oli hyvä ja valitsimme hotellin, koska saan sinne alennuksen Marriottin työntekijänä. Muuten en suosittelisi hotellia, se ei ole oikean hintansa arvoinen. Hong Kongissa on paljon upeita hotelleja, mutta hinnat ovat aika korkeita.
Shanghai – 2 yötä
Shanghai oli ensikosketuksemme Manner-Kiinaan tällä matkalla. Olen käynyt siellä kahdesti aiemmin, mutta en koe nähneeni kaupunkia kovin hyvin. Pakko myöntää, että käynti jäi nytkin hieman pintaraapuaisuksi kiireisen aikataulun takia. Menimme kaupunkiin maglev-junan siivin 300km/h vauhdilla ja loppumatkan DiDillä. Koska hotellillamme oli uima-allas Bund-näkymällä, vietimme siellä pari tuntia molempina päivinä. Muuten suuntasimme aina pisteeseen A DiDillä ja lähdimme käppäilemään sieltä aika määränpäättömästi. Kerran eksyimme hyvin paikalliseen grilliravintolaan, jossa edelleen poltettiin sisällä ja naapuripöydässämme nuoret pojat tekivät ”alkoholikeiton” kulhoon, jota sitten kauhoivat laseihin. Mukana oli ainakin olutta, viskiä ja limua.
Shanghain kohokohtia olivat:
- Xiaolongbaot
- Shanghai Tianzifang – kortteli täynnä pieniä kauppoja ja kioskeja
- Dabaitu – white rabbit -karkin oma liike, jossa oli kaikki brandin maut maidosta matchaan ja durianiin
- Zhongyaotang Xinzhongshi – kiinalaisen lääketieteen inspiroima jäätelöpaikka
- Yu Garden
- The Bund yöllä
- Mingzhu Roundabout pilvenpiirtäjien keskellä
Hotelli: Pääsin unelmahotelliini, eli W Shanghaihin ja vieläpä henkilökuntahintaan. Ja koska nykyisessä työpaikassani on eräs iso pomo, joka oli ennen töissä juurikin W Shanghaissa, saimme VIP-kohtelun! Upgrade 35. kerrokseen Bund-näköalan huoneeseen ja pikkulahjoja hotellilta. W Shanghai on hintava, mutta wau mikä hotelli. Jos ikinä löydät sinne kohtuuhinnan tai vaan haluat hemmotella itseäsi, varaa huone!
Zhangjiajie – 2 yötä
Lensimme Hehua-lentokentälle ja aloimme ihastelemaan maisemia heti. Hotelliltamme sai ilmaisen kuljetuksen yhteen suuntaan ja tämä tuli tosiaan tarpeen, sillä majoituimme aivan kansallispuiston kupeessa, eli n. 45min ajon päässä lentokentältä. Zhangjiajiessa on hirveästi nähtävää ja moni suosittelee olemaan siellä viikon. Meillä ei ollut tälle aikaa ja rehellisyyden nimissä, olimme kiinnostuneita vain ”Avatar-vuorista” tällä kertaa. Tälle kaksi yötä, eli yksi kokonainen päivä, riitti oikein hyvin.
Zhangjiajiesta oli vaikeaa löytää tietoa netistä. Tässä siis jaan viisauteni:
- Liput puistoon ovat automaattisesti 4 päivää
- Sisään pääsee monesta eri portista ja on tärkeää tietää, mikä on kätevin majoituksestasi
- Lippuja on hieman erilaisia riippuen siitä, mitä siihen sisältyy. Kaikkiin lippuihin kuuluu automaattisesti puiston sisäiset bussit. Ilman näitä et pystyisi liikkumaan, sillä etäisyyden ovat pitkiä. Kävelyäkin tulee paljon. Lisäksi lippuun voi kuulua Bailong-hissi (must, ellet tule portilta, jossa on cable car tai haluat hiketa ylös tuntikaupalla) ja kaksi kappaletta cable careja. Joskus vain yhteen suuntaan.
- Meidän lippuumme kuului: Bailong-hissi, menopaluu cable carilla (tätä emme erityisesti halunneet, mutta hotelli sanoi, että ilman sitä muut osat pitäisi ostaa erikseen ja se tulisi kalliimmaksi) ja meno toisella cable carilla.
- Maksoimme n. 45e per hklö
- Paikalliset hotellit tuntevat puiston hyvin ja meidän hotellimme piirsi meille loistavan kartan, jonka perusteella suunnistimme koko päivän. Suosittelen pyytämään heiltä opastusta, jotta tiedät jokaisen etapin nimen kiinaksi ja englanniksi. Kyltit olivat muistaakseni molemmilla kielillä kaikkialla, paitsi aivan reitin lopussa. Puistossa on kylttejä kaikkialla ja jokaisella bussiasemalla pysäkkitaulut
- Liput voi ostaa länkkärisivuilta, kuten Klook, tai Trip.com. Sinun on tiedättävä sisäänkäyntiportti ostovaiheessa. Me ostimme aluksi väärät liput, jotka onneksi pystyi palauttaa ilmaiseksi ja hotelli auttoi ostamaan uudet liput. Ostimme ne siis edellisenä päivänä puistoon menosta ja se oli ok
- Meillä meni puiston kiertoon n. 8h, mutta pysähdyimme monesti syömään ja lepäämään. Hotelli sanoi reitin vievän 5-6h
- Ruokapaikkoja on jatkuvasti, eli omia eväitä ei tarvitse tuoda
- Kiinalaiseen tapaan, on Zhangjiajie hyvin turistinen, ei siis mikään mystinen metsä. Matkamuistoja, ravintoloita ja turistiryhmiä on kaikkialla
- Ilmasto on hyvin arvaamatonta. Meillä tihkutti koko päivän, mutta sadetakki päällä se ei itse asiassa haitannut yhtään ja vain lisäsi paikan tunnelmaan
Hotelli: Avatar Hilltop Resort (trip.com:ssa) / Pandora’s Hilltop House Resort (Booking.com:ssa). Suloinen hotelli aivan ihanalla henkiläkunnalla vain 10min kävelyn päässä puiston etelä-portilta. Aamupala kuului hintaan ja illallisen sai hotellin ravintolassa edullisesti. Paikalla oli upea uima-allas, mutta ikävä kyllä ilma oli meille liian viileä siellä polskimiseen.
Chongqing – 3 yötä
Chongqing nousi yhdeksi suosikkikohteistani koko maailmassa! Siinä missä Shanghai on mielestäni teennäinen (tiedän kyllä, että siellä on myös paljon aitoa, en vain tunne kaupunkia syvällisesti), on Chongqing rosoisen aito. Chongqing on cool. Eikä siksi, että se olisi Kiinan ”cyperpunk”-kaupunki, joksi sitä tiktokissa nimetään, vaan koska siellä on edelleen aidon Kiinan tunnelmaa. Toki kaupunki on turistien suosiossa, niin paikallisten kuin länsimaalaistenkin, mutta siinä oli vain jotain aitoa. Palaisin kaupunkiin mielellään!
Chongqingin alue on tunnettua tulisesta ruoasta. Olemme poikaystäväni kanssa molemmat sen ystäviä ja söimmekin aina lounaaksi tuliset nuudelikeitot ja illalliseksi tulista hotpotia. Ikävä kyllä emme koskaan päässeet oikeasti kokeilemaan rajojamme, ehkä ravintolat eivät antaneet meille tulisimpia vaihtoehtojaan, vaikka pyysimmekin oikeasti tulista 😀 Muuten vierailimme temppeleissä ja käppäilimme ympäriinsä. Chongqingin kuuluisin nähtävyys on Hongya Dong, eli hieman Henkien Kätkemä -viboja omaava talokompleksi, joka on täynnä ravintoloita. Sen edusta oli aivan järkyttävän täynnä, mutta oli paikka pakko nähdä omin silmin.
Parasta Chongqingissa:
- Hongya Dong (vaikka paikka onkin aivan täynnä)
- Huguang Guild Hall
- Luohan Temple
- Laojundong Taoist Temple
- Longmenhao Old Street
- Pipa Yuan Shiweixian Hotpot (maailman suurin hotpot-ravintola)
- Jos aikaa olisi ollut enemmän, olisimme käyneet istumassa Road Yechatan -teepaikassa (tämä nimi Amap:ssa) tai alueen monissa muissa mäellä sijaitsivissa baareissa/ravintoloissa, joista on upeat näkymät
Hotelli: Chongqing INS Wanbei Sky Terrace River View Hotel Jiefang Pillar Hongya Dong Branch (Booking.com:ssa) / Chongqing Liberation Monument Chaotianmen Wanbai Hotel (Amap:ssa). Hotelli oli vaikea löytää ja jos en olisi tottunut Kiinaan, olisin ollut hieman järkyttynyt sisäänkäynnistä (läpi hieman epäilyttävän käytävän ja hissillä ylös). Huoneet itsessään oli remontoitu ja siistejä, joskin hotellissa sai polttaa ja hajun kyllä huomasi. Sijainti oli hyvä ja niin myös näkymät, mutta Chongqing on täynnä edullisia ja hienoja hotelleja, joten parempiakin varmasti löytää.
Rakastan Suur-Kiinaa suuresti ja matka oli aivan ihana. Nälkä kasvaa aina syödessä ja nyt en voi kuin haaveilla seuraavasta reissusta Kiinaan 😀 Tulevaisuudessa minua kiinnostaisi mennä pienempiin kaupunkeihin, joissa on vähemmän turismia ja nähdä Kiinan etnisten vähemmistöjen alueita, esim Tiibetissä ja Yunnanissa. Viime vuosina mandariinikiinan opintoni ovat jääneet hyvin vähäiseksi ja haluaisin saada kielitaitoni taas paremmaksi.
Onko Kiina sinulle tuttu kohde tai paikka, jonne haluaisit tulevaisuudessa?

Seikkailijasielu, joka on kymmenen vuoden aikana asunut Pekingissä, Macaussa, Lissabonissa, Hong Kongissa ja Amsterdamissa ja nyt aloittelee elämän rakentamista Barcelonaan – joskin paluu Aasiaan on unelmissa. Rakkautena kirjoittaminen, kielet, kulttuurit ja matkustelu. Löydä Instagramista @muumaamandariini tai @verawinter.
Tuo viisumiasia on kyllä mainio. Toivottavasti on jatkossakin noin, ero entiseen on varsin suuri. Maassa on kyllä valtavasti nähtävää. Mukava lukea Zhangjiajiesta, se on yksi kohde, joka itseäni kiinnostaa, kuten moni muu läntisemmässä Kiinassa oleva kohde.