VIIKON ROADTRIP SAIMAALLA

Tiesittekö, että Saimaalle on myönnetty UNESCON Geopark status, nostattaen alueen maailman merkittävimpien luontomatkailukohteiden joukkoon? Hyppää mukaan tutustumaan upeaan Saimaaseen roadtripin merkeissä!

Halusin ehdottomasti sisällyttää Suomen kesään jonkun näköisen roadtripin ja kuin tilauksesta, parhaalla ystävälläni oli viikon loma elokuun lopulla. Kohteeksi valitsimme Saimaan, sillä kumpikaan meistä ei ole aikuisiällä oikeastaan käynyt Saimaalla ollenkaan ja halusimme päästä nauttimaan sen kauniista luonnosta.

Saimaa jos jokin tarjoaa kaunista luonnonrauhaa. Suomen suurimman järven ympäriltä löytyy toinen toistaan upeampia luontokohteita ja muita nähtävyyksiä, jotka hurmaavat varsinkin kesäisen auringon alla.

Meidän reissu sijoittui elokuun viimeiselle viikolle, joten pääsimme nauttimaan vai osittain auringosta kylmenevässä syyssäässä. Reissun aloitin yksin suuntaamalla Espoosta Porvooseen ystäväni luokse. Ihanien kesäjuhlien jälkeen matka jatkui Kotkaan, josta matkaa jatkoin kahdestaan ystäväni kanssa. Teimme nopean pysähdyksen Haminassa ja jatkoimme matkaa kohti Imatraa ja Ruokolahtea.

RUOKOLAHTI – LUMOAVA HOTELLI HIRSIRANTA JA ENSIKOSKETUS SAIMAAN LUONTOON

Ensimmäinen pysähdyksemme oli Hotelli Hirsiranta, joka sijaitsee Rukolahdella, lähellä Imatraa. Heti saapuessamme, tuntui että pystyin yhtäkkiä hengittämään paremmin. Hirsriranta tarjoaa upeat puitteet suoraa Saimaan rantamaisemissa ja hiljainen elokuun loppu antoi meille heti kaipaamamme oman maagisen rauhan Saimaan rannalla.

Hotelli Hirsiranta
Hotelli Hirsirannan ranta

Hirsirannalta löytyy normaaleja huoneita, sviitti, rantamökki, ja aitta-huoneet kätevästi mökin vieressä. Alueelta löytyy myös karavaani alue. Me yövyimme aivan ihanassa rantamökissä, jonka isot lasi-ikkunat tarjosivat ikimuistoiset maisemat suoraa järvelle.

Ikäväksemme säät olivat aika huonoja, mutta pääsimme silti nauttimaan Hirsirannan saunasta, Saimaan rannasta ja tietysti upeasta mökistämme. Mökissä on valtava ruokapöytä, biljardipöytä ja koronapeli, sekä kaksi makuuhuonetta, joten se soveltuu mainiosti myös isommalle kaveriporukalle esimerkiksi polttareihin tai muihin juhliin. Aitta huoneet ovat mökin vieressä tarjoamassa lisätilaa majoittujille.  Hirsirantaa voidaankin vuokrata myös tapahtumapaikaksi, kuten polttareihin tai häihin.

Hotelli Hirsiranta Saimaa
Hirsirannan laituri

Hirsiranta olisi tarjonnut majoituksen lisäksi houkuttelevan näköisen ravintolan, joka oli valitettavasti juuri suljettuna meidän yöpymisen ajan. Menu ja arvostelut kuulostivat kyllä niin hyviltä, että tänne on pakko tulla vielä uudelleen testaamaan myös ravintolat antimet!

Viihdyimme kaksi yötä tiiviisti Hirsirannassa, sillä miljöö oli kerta kaikkiaan upea ja Saimaan rauha valtasi mielemme ja sielumme. Kävimme kuitenkin pyörähtämässä Imatralla ja kävelemässä pienen luontopolun Lammassaarella. Imatrankoski jäi tällä kertaa näkemättä, sillä koski aukesi vasta klo 18, ”koski showlla”, ja halusimme viettää illan rennosti Hirsirannan hulppeassa mökissämme sateen vuoksi.

Lammassaari Imatra
Lammassaari

PUNKAHARJU – BUDJETTI LOMAILUA LUONNON HELMASSA

Seuraavaksi suuntasimme Punkaharjulle, jossa vietimme yhden yön. Matkalla pysähdyimme myös Parikkalan patsaspuistossa, joka on näkemisen arvoinen. Suomen tunnetuinta ITE-taiteen teoskokonaisuutta rakentanut taiteilija Veijo Rönnkönen rakensi sitä yli 50 vuotta, taideteoksia ollessa yli 500. Patsaat sekä lajirunsas ja rehevä puutarha ovat jopa maailmanlaajuisestikin yksi tärkeimmistä yhden ihmisen taiteellisista aikaansaannoksista.

Parikkalan patsaspuisto

Matkalla Punkaharjulle ajoimme tietysti kuuluisan, muutama vuosi sitten Suomen kauneimmaksi tieksi valitun, Punkaharjun harjutien läpi. Harjutie halkoo Pihlaja- ja Puruveden komeasti korkeuksissaan ja pääset ajamaan niiden läpi.

Harjutien jälkeen päätimme mennä lähellä sijaitsevaan Tutkimuspuiston aarnimetsään kävelylle. Aarnimetsästä löytyy komeita paksurunkoisia puita ihmeteltäväksi, mukaan lukien Suomen pisin puu. Valitsimme lyhyen Kokonharjun lenkin sateen vuoksi. Lisätietoa Kokonharjun polusta ja muista Punkaharjun reiteistä löytyy kiinnostuneille esimerkiksi täältä.

Punkaharju
Punkaharjun aarnimetsä

Majoituimme Punkaharju Resortissa, josta varasimme kahden hengen mökin Saimaan rannalta. Koko huvi kustansi yhteensä ainoastaan 31 euroa. Pikku mökistä löytyi kahden sängyn lisäksi jääkaappi, mikro ja lämmitin, josta olimme erityisen kiitollisia näin elokuun lopulla. Alueella oli yhteiset wc-tilat, suihkut, keittiö, ravintola ja paljon tekemistä lapsille. Saimme kuitenkin olla rauhassa, lähes ylhäässä yksinäisyydessämme, sillä säät eivät olleet parhaimmat ja kesäkin lähes jo ohi. Huonosti nukutun yön jälkeen hyppäsimme jälleen autoon ja jatkoimme matkaa kohti Savonlinnaa.

SAVONLINNA – RUOKAMATKAILUA & OLAVINLINNA

Saapuessamme Savonlinnaan kävimme kiertämässä kaiken oleellisen – Savonlinnan torin, sataman ja Olavinlinnan. Ensimmäisen yön yövyimme Savonlinna Rentals:issa, joka oli todella positiivinen yllätys. Rentalsiin päästiin koodilla sisälle ja keittiö, sekä wc-, ja suihkutilat olivat yhteisessä käytössä. Paikka oli kuitenkin todella siisti ja viihtyisä, ja päädyimmekin nauttimaan huoneen lämmöstä, kylpytakit päällä viiniä juoden. 😀

olavinlinna
Olavinlinna

ORAVI – SYMPAATTINEN RANTAKYLÄ & PAINAJAISTEN SAARI

Seuraavana aamuna lähdimme ajamaan kohti Oravia, sillä halusimme napata klo 12 lautan Linnansaarelle. Linnansaari oli matkamme kohokohta, tai niin me odotimme. Kehuttu Linnansaaren kansallispuisto on yksi alueen merkittävimmistä luontokohteista. Alueella on mahdollista nauttia Saimaan järviluonnosta, metsästä, ja jopa nähdä Saimaan norpan. Venekuljetus Oravista maksaa yhteensä 22eur Linnansaarelle ja takaisin. Lähdimme retkelle täynnä intoa, ja päätimme kävellä pisimmän 7km lenkin saarella. Niin teimmekin, mutta en oikeastaan muista itse luonnosta juuri mitään, sillä Linnansaarella asui myös koko Suomen hirvikärpäset, jotka olivat erittäin kiinnostuneita siellä kulkijoista. Emme olleet kuulleet hirvikärpäsistä ennakkoon mitään, joten niiden määrä tuli lievästi sanottuna shokkina. Suojauduimme parhaamme mukaan, mutta 7km matka taittui lähinnä juostessa hirvikärpäsiä karkuun, yrittäen olla saamatta niitä silmiin, korviin tai suuhun. Keräsimme niitä hiuksistamme, iholtamme ja vaatteistamme vielä pitkään palattuamme takaisin Oraviin. Yövyimme Oravi Apartments – hotellissa, jonne kiiruhdimme suihkuun ja olimme erittäin kiitollisia lämpökaapista, jonne saimme päällä olleet vaatteemme. Taisi lasi viiniäkin jälleen maistua, jotta järkytyksestä selvittiin. En ole Espoon metsissä tai muuallakaan Suomessa törmännyt näin aggressiivisiin hirvikärpäsiin. Tiedän, että moni saattaa nyt naurahtaa ja pitää meitä ihan kaupunkilaisina, mutta, no, niin me vähän ollaankin!

Linnansaari

Oravi itsessään on todella pieni paikka, joka on pompannut somessa ihmisten tietoisuuteen. Suloinen, pieni alue toi mieleen Porvoon vanhan kaupungin tunnelman joenvarrelta. Oravissa ei kuitenkaan itsessään ole paljoa nähtävää.  Ravintola Ruukinranta palvelee asiakkaitaan herkkulisine ruokineen ja vastaanotosta voit varata hotellimajoituksen lisäksi muita majoitusvaihtoehtoja, kuten mökin tai aktiviteetteja, kuten kajakkeja, SUP-lautoja tai lautan Linnansaareen. Ruukinrantaa vastapäätä sijaitsee makasiiniravintola Olaf, joka oli valitettavasti tältä kesältä jo kiinni.

Ennen lähtöämme vuokrasimme kajakin tunniksi ja meloimme ihastuttavassa Saimaan saaristossa. Kajakointi Linnansaareen on myös mahdollista, mutta saaren suuntaan on järvi aavempaa, joten suuntasimme toiseen suuntaan, jossa kajakointi vastatuuleen oli helpompaa ja maisematkin mielestäni kauniimpia.

Oravi Savonlinna
Oravi

Oravista palasimme jälleen Savonlinnaan, jossa testasimme kuuluisat Kalastajan Kojun muikut, jotka olivat maineensa veroisen herkulliset! Yöksi jatkoimme matkaa Vuohimäki Campingiin, jossa telttailimme viimeisen yömme. Camping alue oli iso ja sieltä löytyi kaikki tarvittava, mukaan lukien sauna, grillikatos ja keittiö. Juhlimmekin Suomen luonnon päivää heräämällä teltasta ja jatkamalla matkaa kohti Sulkavan kuvankaunista Linnavuorta.

SULKAVA – LUMOAVA LINNAVUORI

Sulkavan Pisamalahden linnavuori on yksi Suomen mahtavimmista linnavuorista. Linnavuorelle vie jyrkkä rinne ja kapeat portaat, 55 metrin korkeuteen vedenpinnasta. Nousu on kuitenkin helppo ja nopea ja sopii mielestäni kaiken kuntoisille, muttei liikuntarajoitteisille.

Huipulla aukeavat henkeäsalpaavat maisemat Saimaan yli. Maaginen maisema Linnavuoren huipulta, metsän siimeksessä on ehdoton ”must-do” Saimaalla. Tuhatvuotinen historia kuiskuttaa korvaasi, vesi siintää edessäsi niin sinisenä, että sielusi herää henkiin ja metsä ottaa sinut syleilyysi.

linnavuori
Sulkavan Linnavuori

Linnavuorella on helppo hengittää. Olimme onnekkaita ja saimme nauttia siitä kauan kahden, ennenkuin muut matkailijat saapuivat paikalle. Linnavuorelle voi tulla autolla tai veneellä, sillä alueella on myös retkisatama, josta löytyy myös grillipaikka ja wc.

Sulkavalta lähdimme ajamaan kotia kohti. Pysähdyimme Mikkelin satamassa Satama Cafe & Bistrossa herkullisilla burgereilla ja lopuksi vielä auringonkukkapellolla Keravalla nappaamassa reissun viimeiset kuvat ja keräämässä vielä hieman aurinkoa mukaan kotiin.

Viikon reissu oli mielestäni juuri sopiva ja siinä ehti hyvin tehdä kaikki haluamamme asiat, ja ottaa samalla ihan vaan rennosti. Saimaa ihastutti ja oli mielestäni matkakohteena täydellinen. Mikäli Suomi matkailu innostaa, kannattaa lukea myös kaimani kirjoittama postaus Porista.

Oletko sinä käynyt Saimaalla? Kommentteja ja kysymyksiä voi jättää alle tai Instagramissa @muumaamandariini tai henkilökohtaiselle tililleni @johannaonda.

3 comments

1. Marika / Matkalla Missä Milloinkin

Teidän roadtrip kuulostaa todella kivalta! Hyvä, että ette antaneet alun sateiden häiritä. Mainitsemasi kohteet ovat tuttuja, Sulkavan linnanvuorta lukuun ottamatta kaikissa on tullut käytyä. Mikkelin sataman burgerit ovat kyllä herkullisia! Ja kääk, juuri juteltiin Mikon kanssa hirvikärpäsistä. Tänä vuonna vain yksi on löytynyt hiuksistani, mutta ne ovat aina yhtä inhottavia.

Vastaa

1. Muu maa mandariini

Kiitos, oli kyllä huippu reissu! 🤩

2. VUOSI 2021 PAKETISSA - Muu maa mandariini

[…] Nautin Suomen kesästä, vietin aikaa perheen ja ystävien kanssa ja tein roadtripin Saimaalle.  […]