KUN ROADTRIP PÄÄTTYIKIN KOTIKARANTEENIIN JA KORONATESTIIN

Olimme varanneet ystäväni kanssa matkan Australian itärannikon kodistamme Gold Coastilta Länsi-Australian Perthiin tammikuun alkuun. Ajatuksena oli tehdä viikon mittainen roadtrip osavaltion pääkaupungista Perthistä rannikon kautta valkoisten rantojen Esperanceen ja takaisin. Ensimmäiset neljä päivää matkasta saimme ajaa reittiämme vapaasti, kunnes koronavirus muistutti taas olemassaolostaan, mistä seurasikin lopulta aikamoinen show.

Ensimmäisinä päivinä ajoimme Perthin hälinästä suoraan kolmannen matkaseuralaisemme Heidin luo farmille Rosa Brookiin, josta jatkoimme seuraavana päivänä viinitiloistaan ja surffirannoistaan tunnetun Margaret Riverin läpi Augustan rantamaisemiin, Pembertonin mutkittelevien metsäteiden varsille ja ajoimme jopa hallitun metsäpalon savupilven läpi leirintäaluetta etsiessämme. Tuuli toi myös yön aikana metsäpalon savut meidän leirintäämme asti, ja loppureissun ajaksi saimmekin hyvät savuaromit telttakamoihimme… 😀

Reissullamme ehdimme myös ihastella Elephant rocksin upeita rantamaisemia ja kavuta Länsi-Australian korkeimman vuoren Bluff Knollin huipulle, kunnes Albanyn rannikkokaupungissa saimme puhelimiimme yhteyden ja viestejä uusista koronarajoituksista.

Queenslandin pääkaupungissa Brisbanessa oli todettu YKSI englannin muuntautunut koronavirustapaus, ja koko kaupunki oli asetettu kolmen päivän lockdowniin. Länsi-Australian osavaltio on ollut koronan kanssa todella tarkka säännöissään, joten se tietysti reagoi heti ja asetti uudet säännöt Queenslandistä saapuneille matkustajille, mikä tietysti kosketti myös meitä:

Jokainen, joka on saapunut Queenslandin osavaltiosta 2.1 jälkeen tulee olla kotikaranteenissa kunnes 14 päivää Länsi-Australiassa tulee täyteen ja tehdä koronatesti tiistaihin 12.1 mennessä.

Tästä syntyikin aika soppa, kun aloimme selvitellä missä voimme kotikaranteenin järjestää, missä tehdä koronatestin ja miten pääsemme vai pääsemmekö maanantaina lentämään takaisin kotiin.

Ennen matkustamista Länsi-Australiaan meidän oli pitänyt ladata G2G -niminen sovellus, johon olimme kirjanneet omat tietomme ja puhelinnumeromme. Saimmekin seuraavaksi viestin myös Länsi-Australian poliisilta, ja eniten viestissä pisti silmään tämä:

Sääntöjen rikkomisesta voi seurata max 12 kuukauden vankeustuomio tai 50 000 dollaria sakkoa.

Koronatesti it is then. 😄

Saimme myös sähköpostilla lisäohjeita ja meidän tuli ladata uusi sovellus G2G NOW, johon meidän tuli päivittää se osoite, jossa aiomme kotikaranteenia viettää. Ohjeissa myös luki, että sovellus voi pyytää ottamaan itsestään kuvan kotonaan todisteeksi siitä, että pysyy sen 14 päivää karanteenissa ja mikäli sovellusta ei lataa, voi poliisi tulla kotiovelle asti tarkistamaan pysytkö kotona vai et.

Tiedon tultua oli jo ilta ja jäimme vielä Albanyn lähelle leirintään yöksi. Aamulla lähdimme ajamaan takaisin kohti meidän tulevaa kotikaranteenipaikkaamme Heidin kotia Rosa Brookissa lähellä Margaret Riveriä.

Sunnuntaina kävimme Margaret Riverin sairaalalla koronatestissä. Saimme ohjeet ajaa sairaalan pihaan, pysyä autossa sisällä ja soittaa uudelleen. Sairaalan pihaan saavuttuamme soitin autosta uudelleen ja meidät ohjattiin ajamaan sairaalan takapihalle. Ajoimme sairaalan taakse ja hetken päästä takapihalle asteli suojavaatteisiin pukeutunut hoitaja ja teimme testin autossa istuen. Tämä olikin mun ensimmäinen testi ja toivottavasti myös viimeinen.. 😄

Olin jo aikaisemmin ostanut 70 dollarin hintaisen bussilipun Margaret Riveristä Perthin lentoasemalle, mutta karanteeniohjeissa luki, että en saa bussilla tai muilla julkisilla liikkua ollenkaan. Lippu jäi siis käyttämättä ja Heidin piti lopulta ajaa meidät kolmen tunnin ajomatkan päähän lentokentälle.

Lentokoneessa kaikilla oli maskipakko koko lennon ajan, ja tämä oli mulle ensimmäinen kerta, kun maskia joudun käyttämään. Gold Coastilla ei ole tilanne ollut missään vaiheessa niin paha, että olisi maskille ollut tarvetta.

Meidän lentopäivänämme myös Brisbanen kolmen päivän lockdown päättyi, kun uusia tapauksia ei ilmennyt enää. Ja negatiivinen tuloshan sieltä koronatestistäkin lopulta tuli. Esperancen valkoiset hiekat jäi ensi kertaan.

Alkuperäinen reitti
Roadtrip, joka jäi kesken

One comment

1. Mikko / Matkalla Missä Milloinkin

Meillä meinasi käydä syksyllä vähän vastaavalla tavalla. Tuli puhelu koskien mahdollista korona-altistumista ja määräys asettua karanteeniin, kun olimme matkalla Lapissa. Seuraavana päivänä saimme kuitenkin uuden puhelun ja selvisi, että kyse oli onneksi väärinkäsityksestä. Todella harmillista, että tuo teidän roadtrip päättyi noin. Länsi-Australiaan olisi kyllä kiva päästä tutustumaan.