ROADTRIP EUROOPAN HALKI PORTUGALISTA SUOMEEN

Sveitsi turkoosi järvi

Tänä kesänä päätin ajaa ystäväni ja kolmen koiran kanssa Portugalista Suomeen. Reissu oli ikimuistoinen, joten päätin kirjoittaa sen parhaat palat ja käytännön asiat Euroopassa ajamiseen ylös. Alla siis omat vinkkini onnistuneeseen roadtrippiin Euroopassa!

Roadtrip ei ollut sinänsä ihan tyypillinen, sillä meillä oli mukana kolme koiraa. Reitti valinta oli myös hieman normaalista poikkeava, sillä ystävälläni oli työasioita Sveitsissä, jonka vuoksi reittimme ei ollut suorin ja vietimme kaikista pisimmän ajan Sveitsissä muiden maiden sijaan.

KÄYTÖNNÖN ASIAT JA REITTI

Reittimme kulki Portugalista Espanjaan, Ranskaan, Sveitsiin ja lopulta Saksaan, josta otimme lautan kohti Helsinkiä. Reitti oli suunniteltu niin, että ajomatkaa ei tulisi yli 500 km per päivä ja matkan alkuun oli varattu viikko ja loppuaika jätetty Sveitsiin. Ajoimme tuon n. 500 km päivä, jotta pystyimme jättämään aikaa myös pysähdyksille, mahdollisille onnettomuuksille ja tiesuluille joita meille onneksemme eteen osui vaan yksi.

Meidän reitti lähti Portugalin Costa da Caparicalta, josta ajoimme suoraa Espanjan puolelle Salamancaan yhdeksi yöksi josta matka jatkui kohti Bilbaota.  Sillä meillä oli mukana kolme koiraa ja ystäväni auto oli pakattu täpötäyteen meidän tavaroita, oli selvää, että tulisimme yöpymään hotelleissa, sillä auto ja hostellit olivat poissuljettu ajatus tällä kertaa. Bilbaossa vietimme pari päivää, josta ajoimme San Sebastianin kautta Ranskan puolelle Bordeaxin kaupunkiin. Bordeauxista matka jatkui kohti Vichyä, josta mieleen jäi ainoastaan hieno ranta-alueen puisto ja terassit, joissa oli mukava kävellä koirien kanssa. Muutoin Vichystä ei jäänyt mieleen paljoa, sillä sen arkkitehtuuri toi mieleen Suomen tylsät kerrostaloalueet. Vichystä ajoimme kohti upeaa viinilaaksoa Beaujolaista. Pysähtelimme tällä reitillä myös suloisissa maalaiskylissä.

Beaujolais viiniviljelmät
Beaujolais

Tasan viikon jälkeen ajoimme Sveitsiin, jossa vietimme yhteensä 12 päivää. Sen jälkeen ajoimme kerta sysäyksellä n.1000 km Sveitsistä Saksan Travemündeen, josta otimme laivan yöllä Suomeen. Voin suositella lämmöllä tätä laivareittiä Finnlinesilla Saksan Travemündesta Helsinkiin. Matka kesti noin 30 tuntia. Laivalla ei ole paljon tekemistä, joten suosittelen nauttimaan laivan ruokailuista, vaikka niihin rahaa uppoaakin. Varasimme ne etukäteen (brunssi, illallinen ja aamupala) ja olin hyvin positiivisesti yllättynyt buffetin valikoimiin ja suureen määrään vegaanisia tuotteita, erityisesti brunssilla.

Vinkit käytännön asioihin ala Johanna

• Suunnittele reitti etukäteen, ajoa n. 500km per päivä ja tarpeeksi välipäiviä ajoon
  • Ilmastoitu auto on kesällä lähes pakollista, etenkin jos matkustat koiran kanssa
  • Varaa lautta Saksa-Suomi todella hyvissä ajoin jos mukanasi on koiria
  • Jos haluat yöpyä erikoisemmissa paikoissa kaupunkien ulkopuolella, varaa nekin hyvissä ajoin
  • Ota rennosti ja varaa aikaa extempore yöpymisille jos mahdollista
  • Pidä hauskaa ja nauti!

AJAMINEN EUROOPASSA KOIRIEN KANSSA

Mitä tulee ottaa huomioon kun ajat kesähelteillä koirien kanssa koko Euroopan halki? Ihan alkuun tulee muistaa, ettei koirien kanssa voi ajaa kauhean pitkiä matkoja ja taukoja tulee olla tarpeeksi. Sillä meidän matka Suomeen ajoittui heinäkuulle, oli ehdottoman tärkeää, että autossa oli todella hyvä ilmastointi

Toinen tärkeä seikka on koiran EU-passi ja siihen tarvittavat dokumentit maittain. Monet maat vaativat ns. terveysselvityksen, eli EU-passiin tulee hankkia eläinlääkärin allekirjoitus siitä, että koira on terve ja hyväkuntoinen matkustamaan. Tämän lisäksi Suomi vaatii eläinlääkärin allekirjoituksen myös matolääkityksestä. Itse stressasin hieman dokumentteja etukäteen, sillä tämä oli ensimmäinen kerta kun matkustin Portugalin ulkopuolelle rescue-hauvani kanssa. Kaikki meni kuitenkin todella hyvin, eikä itse asiassa kukaan kysynyt edes minun passiani – saati koiran.

koirien kanssa matkustaminen autossa roadtrip

Hotellit & laivamatka koirien kanssa

Mikäli haluat oikoa hieman mutkia suoriksi ja matkustaa Saksasta Suomeen laivalla, on se varattava todella hyvissä ajoin, sillä koirahytit myydään loppuun nopeasti. Tapasin laivalla suomalaisen miehen, joka kertoi heidän reissun venyneen noin kuukauden tämän ongelman vuoksi. Laivalla koirille on varattuna yksi kerros, jonka ulkotiloihin koirat ovat myös tervetulleita, ja jonne he pääsevät myös tarpeilleen sinne rakennettuun hiekkalaatikkoon.

Majoituksia kannattaa miettiä etukäteen jonkin verran, sillä koiran kanssa majoittuminen voi maksaa normaalia enemmän. Me majoituimme ainoastaan hotelleissa, sillä mukanamme oli tosiaan kolme koiraa ja auto täynnä tavaraa. Sillä emme olleet ajoissa liikkeellä majoituksien varaamisen kanssa vaan hoidimme kaiken reissun päältä, jouduimme tyytymään välillä aika kalliisiin hotelleihin, joissa kaikissa tuli lisämaksua koirista per yö paikan päällä. Kannattaa tarkistaa onko majoituksessa lisämaksuja koirasta ennakkoon ja onko ilmastointi käytössä.

ROADTRIPIN PARHAAT PALAT & SUOSIKKI KOHTEET

No niin ja nyt siihen mehukkaimpaan osioon, eli reissun kohokohtiin ja suosikki kohteisiin!

Espanja: eläväinen Bilbao

Bilbao yllätti minut ehkä eniten koko reissulla. Odotukset kaupunkia eivät syystä tai toisesta olleet suuret, mutta värikkäät, eläväiset vanhan kaupungin kadut saivat minussa aikaan samankaltaisen tunteen kuin Meksikon kaupunkien sykkeessä. Parasta kaupungissa oli kulkea Casco Viejon kujilla, shoppailla pienissä putiikeissa ja pysähtyä nauttimaan paikallista tinto de veranoa (paikallinen sangrian tapainen juoma) ja pixtoja (yleensä patongin palan päälle aseteltu tapas). Bilbaosta löytyy myös valtava puisto, Etxebarria, joka kohoaa Bilbaon ylle, tarjoten näköalan kaupunkiin. Puisto sopii erinomaisesti koirille ja urheiluun, sekä auringonottoon ja piknik-hetkiin.

Bilbao tekemistä
Bilbao, Casco Viejo

Ranska: ihastuttava Bordeaux & Beaujolaisin viinialue

Ranska oli ehkä tämän reissun suosikkini. Ihastuttava Bordeaux, viinin pääkaupunki, yllätti sympaattisuudellaan. Kaupungin sydän on sen keskiössä ja pääset sen tunnelmaan käsiksi parhaiten pyörimällä jalkaisin Bordeauxin kaduilla. Kaupungin syke on täynnä toinen toistaan ihastuttavampia kauppoja, kahviloita ja ruokaelämyksiä. Sillan toiselta puolen löytyy myös hyvä kävelypuisto koiran kanssa matkaavalle, sekä ihastuttavia ravintoloita auringonlaskun ihailuun ja live-musiikin kuunteluun. Me päädyimme La Guinguette Chez Alriq nimiseen trenkikkääseen tapas & pizza baariin, jossa parasta oli nimenomaan tunnelmallisuus, ei niinkään ruoka.

Bordeaux tekemistä
Ravintola Creme, Bordeaux

Ranskan toinen suosikki kohteeni oli ehdottomasti Beujolais-alueen upeat viinilaaksot. Beaujolais-alue sijaitsee Lyonin pohjoispuolella kattaen osin Rhônen pohjoisosia ja Saône-et-Loiren eteläosia. Yritimme etsiä majoitusta viinitiloilta, mutta kaikki oli tässä vaiheessa jo varattu. Suosittelen siis varaamaan majoituksen etukäteen, mikäli sydän halajaa keskelle viinilaaksoja!

Löysimme kuitenkin yhden Airbnb:n Jullié nimisestä kylästä viinilaaksojen keskeltä. Saimme nauttia viinilaaksojen tunnelmasta ihan kaksin (lukuunottamatta Airbnb:n kummituksia, jotka eivät ilahtuneet saapumisestamme..) Piknik keskellä viinilaaksoja, paikallismarkkinoilta ostamiemme herkkujen kanssa, oli kyllä yksi reissun kohokohdista ja unohtumaton kokemus.

Ranska viililaakso
Jullié Beaujolais

Sveitsi: Sveitsin turkoosit järvet

Sveitsissä parasta oli turkoosin siniset, upeat järvet vuoriston ympäröimänä. Omiksi suosikeiksi lukeutui Interlaken järvialue, Lungern-järvi ja turistinen, mutta suloinen Spiezin kylä. Spiezin järveltä löysimme vähemmän turistisen koiraystävällisen rannan, jossa vietimme useamman tunnin uiden ja nauttien maisemista.

Sveitsi Lungern
Lungern

Ihastuin myös Niederbauen Kulm vuoristoon, jossa teimme 19 km lenkin. Menimme ylös vuorelle kondoli hissillä, joka maksoi useamman kympin ja kävelimme lenkin, jonka parhaimmat maisemat olivat ehdottomasti puolivälin jälkeen takaisin tullessa ja kävellessämme alas, samalla ihaillen järvimaisemaa.

PALJON KOKO LYSTI KUSTANSI?

Tähän on hankala vastata, vaikka meillä olikin käytössä WeShareappi, jota suosittelen todella lämpimästi kaikille. Appiin on todella helppo ja nopea lisätä kuluja ja kirjata kuka maksoi ja mistä. Appi laskee automaattisesti velat ja sitä on helppo seurata ja sitä voi käyttää useampi ihminen samaan aikaan. Itse käytän tätä appia lähes aina reissuilla, missä useampi henkilö on mukana.

Kirjasimme appiin kaikki yhteiset kulut, mutta tietysti kaikki ylimääräinen ja henkilökohtainen (kuten ruoka ja shoppailu) on sitten vielä asia erikseen. WeSharen loppusumma näyttää tällä hetkellä kahdelta henkilöltä 2 263,62 euroa, joka sisältää bensat, osan tietulleista (elektronisten tietullien lasku ei ole vielä saapunut), hotellit kahdeksalta yöltä, hytin lautassa, muutaman kauppareissun, pari ruokailua ja muutamia muita pienempiä kuluja. Tilikatsauksella omaa rahaa meni n. 1500 eur, eli kokonaan reissuun meni omalta osaltani reilu 2600 euroa.

Säästimme suuren summan sillä, että vaikka yövyimme ensimmäiset kahdeksan yötä hotelleissa, saimme majoituksen ystäväni työpaikan kautta Sveitsissä. Ostimme myös Ranskan puolelta ruokatarvikkeita etukäteen jonkin verran, välttääksemme Sveitsin päätä huimaavat hinnat ruokakaupassa. Emme kuitenkaan pihistelleet kaikessa, vaan nautimme lomasta ja herkuttelimme ravintoloissa ja kävimme terasseilla. Uskon, että reissun voi helposti tehdä huomattavasti halvemmin – tai kalliimmalla, riippuen siitä, missä yöpyy, missä syö ja millaisia bensan hinnat ovat kyseisenä ajankohtana.

Reissuun kannattaa kuitenkin aina varata rahaa, sillä mitä tahansa voi sattua. Meidän kolme viikkoinen matkamme sujui onneksi ilman suurempia kommelluksia, eikä tätä reissua tarvitse listata Reissukommelluksia blogin listaukseen.

Sveitsi vuori ja turkoosi järvi
Niederbauen Kulm

Suurin kysymys kuuluu – tekisinkö tämän uudelleen? Vastaus on, aivan ehdottomasti! Ensi kerralle varaisin ehkä kuitenkin teltan mukaan, välttäisin kesän kuumimpaa hellekautta mikäli mahdollista ja ajaisin eri reittiä, pysähdellen Euroopassa asuvien ystävieni luona ja välttäen kalliin, mutta kuvankauniin Sveitsin.

Oletko sinä roadtripannut Euroopassa tai ajanut kaasupohjassa maiden läpi päästäksesi asuinmaastasi Suomeen tai toisinpäin? Kommentteja ja kysymyksiä saa laittaa tuttuun tapaan alas kommentteihin tai Instagramiin @muumaamandariini. <3

4 comments

1. Mikko / Matkalla Missä Milloinkin

Hienoista maisemista olette päässeet nauttimaan! On tullut joitain roadtripejä Euroopassa. Eniten itseäni on säväyttynyt alppikohteet, mutta muistakin paikoista ollaan roadtripeillä päästy nauttimaan!

Vastaa

2. VUOSI 2022 PAKETISSA - Muu maa mandariini

[…] Ajoin Euroopan halki Suomeen ystäväni ja kolmen koiran kanssa aina Portugalista Espanjaan, Ranskaan, Sveitsiin, Saksaan ja […]

3. Road trip Pohjois-Norjassa

[…] muualle päin maailmaa kiinnostavat, kannattaa lukea Veran moottoripyöräreissusta Thaimaassa, Johanna P:n road tripistä Portugalista Suomeen koiran kanssa ja Johanna M:n vinkkejä Keski-Portugalissa […]

Vastaa

4. AUTOLLA SUOMESTA PORTUGALIIN - 2 REITTIÄ - Muu maa mandariini

[…] Maata pitkin matkustus on yhä suositumpaa vuosi vuodelta, ja monet ajavat myös lemmikkieläinten kanssa. Mikäli lisätiedot lemmikin kanssa matkustamisesta Portugalista Suomeen kiinnostaa, löydät lisäinfoa aikaisemmasta postauksestani täältä.  […]