AURINKORANNIKON VAELLUSREITIT

Ensimmäinen asia mitä Espanjassa tuli ikävä, oli luonto. Suomessa sitä on tottunut aina asumaan keskellä metsää, tai ainakin niin lähellä, että sinne pääsee muutamassa minuutissa. Aurinkorannikoltakin löytyy metsää, mutta sinne ei ehkä ihan jokainen eksy. Metsät keskittyy lähinnä vuoristoalueisiin ja puita täynnä olevia puistoalueita löytyy tietysti kaupungistakin.

vaellusreitti coin

Ensimmäinen luontopolku tai vaellusreitti, minne eksyttiin syksyllä, oli tämä upea reitti Coinissa, n. 20min ajomatkan päässä Fuengirolasta. Tuota reittiä pitkin pääsi pariin eri suuntaan ja muutama vaeltaja sanoi tuolla olevan useita muitakin vaellusreittejä. Tämä reitti taisi meillä mutkineen olla jotakin 6-7km paikkeilla. Vitsi miten ihanalle tuntui helteessä upottaa jalat tuohon viilentävään jokeen ja käppäillä pitkin sitä. Molemmissa päissä reittiä odotti maagiset vesiputokset.

monda espanja
ruta de almendras

Seuraavaa vaellusreittiä en varmasti olisi löytänyt ilman mun rakasta ystävää Karlaa. Meillä oli koko tämän alkuvuoden sellainen ihana tapa, että yksi vaellusreitti kuukaudessa. Tämä reitti sijaitsi Mondassa, joka on pikkuruinen kaupunki Fuengirolan ja Marbellan välissä sisämaassa. Pakattiin tälle haikille kunnon eväät ja kahvit matkaan ja jäätiin keväiselle kukkaniitylle istumaan.

Tämän reitin nimi oli Ruta de almendros, eli mantelipuureitti ja ei varmaan tarvi edes selittää miksi. Ennätettiin tuonne vielä mantelipuiden kukkimisen aikaan ja vau, aika sanattomaksi veti tuo kauneus, joka kantoi silmien ulottumattomiin. Tänne kannattaa todellakin suunnistaa alkuvuodesta kukinta-aikaan.

parauta espanja
bosque de cobra

Toinen reitti mihin menin yhdessä ystäväni kanssa, oli tämä upea Parautan reitti. En ennen tiennyt, että Espanjassakin on mahdollista päästä ruskaretkelle. Tämä reitti kulki parin kylän välissä ja taisi muistaakseni olla n. 10km pitkä, mutta tällä kertaa ei menty koko reittiä, molempien huonon kenkävalinnan takia 😀 haha!

Tätä reittiä kutsuttiin muistaakseni nimellä La ruta el bosque de cobre, eli kuparimetsän reitti. Oli todella kaunista, kun kaikki kastanjapuut olivat värjäytyneet syksyn sävyihin.

mijas pueblo vaellusreitti

Seuraava vuoristoreitti sijaitsee ihan Mijas Pueblo kylän kyljessä, eli n. 15min Fuengirolasta autolla. Ja tänne on itseasiassa myös helppo mennä bussilla. Tämän reitin pituus taisi olla n. 6km, mutta tuntui meistä kaikista pidemmälle, sillä alun nousun jälkeen meno hidastui. Alussa oli siis suht pitkä ja jyrkkä nousu, mutta maisemat huipulla palkitsivat.

el chorro vaellusreitti

Viimeinen, vaan ei vähäisin vaellusreitti sijaitsee El Chorron kansallispuistossa, ihan lähellä kuuluisaa Caminito del Reyn kallioreittiä. Meidän oli aluksi tarkoitus mennä tuonne Caminiton reitille ja lähdettiin aamulla aikaisin ajamaan, jotta ollaan hyvissä ajoin perillä. Liput oli kuitenkin loppuunmyyty tuolle reitille, vaikka oli edelleen off season, mutta päätettiin ettei lannistuta ja lähdettiin etsimään omia reittejämme. Tuolla El Chorrossa on valtavasti reittejä mistä valita ja me taidettiin mennä joku 7km mittanen, se oli upea!

Tuosta vesirajasta muuten huomaa, että vielä helmi-maaliskuussa vesi oli todella vähissä Andaluciassa. Mm. autojen pesu ja uima-altaiden vesien vaihtaminen oli hetken kielletty, sillä vesivarannot oli niin vähäiset.

Tällainen vaelluspostaus tällä kertaa 😀 Olisi ihana kuulla, mitä kaikkea muuta haluaisitte lukea täältä blogista mun kirjoittamana, joten kaikki Espanjaan liittyvät toiveet kehiin!

Kuullaan taas <3
Emilia

8 comments

1. Eila

Hei,

olipa kiinnostava ja tärkeä postaus – olemme miettineet, josko lähtisimme Aurinkorannikolle töihin ja ainakin minulle on tärkeää päästä usein metsään kävelemään!

2. Muu maa mandariini

Moikka Eila,
    Ihana kuulla, että postaus kiinnosti!
    Metsä on kyllä ehdoton paikka näin suomalaiselle, sielä oleilu tekee kyllä hyvää.
    Toivottavasti pääsette lähtemään! 🙂

Emilia

3. Marika / Matkalla Missä Milloinkin

Yksi patikka kuukaudessa ystävän kanssa on hauska idea. Ja sielläpäin ympäri vuoden on varmaankin kivat patikointiolosuhteet. Olipa jännä, että Caminito del Rey oli loppuunmyyty jo aamusta, vaikka oli off season. Mutta onneksi keksitte hyvän korvaavan reitin.

1. Muu maa mandariini

Sanos muuta, ihan huiput olosuhteet! Kesällä tosin saattaa olla jo liian kuuma aina välillä. Mutta niimpä, oli kyllä onni että meillä oli yksi aikaisemmin sielä vaellellut mukana matkassa, sillä emme olisi muuten sitä keksineet.
      – Emilia

4. Terhi

Onko jokin sivusto josta löytyy noita reittejä? Vai miten löydätte niitä?

1. Muu maa mandariini

Netistä löytyi oikeastaan kaikki näistä, ihan vain kun googletteli tarpeeksi. Jotta pysyy reitillä, on tähän myös sellainen wikilog niminen sovellus, joka ohjaa patikoinnissa. Jopa hälyttää reitiltä poistuessa. 🙂 – Emilia

5. SISÄLLÖNTUOTTAJANA ULKOMAILLA – ELÄ OMANNÄKÖISTÄ ELÄMÄÄ Muu maa mandariini

[…] nautiskeltuani elämästä Espanjassa karu totuus iski kuitenkin vasten kasvoja. Suurin asiakkaani laittoi toimintansa tauolle ja näin […]

6. VUOSI 2022 PAKETISSA - Muu maa mandariini

[…] 1. Alkuvuodesta kävin paljon haikkaamassa erilaisilla Andalucian luontopoluilla. Lisää aurinkorannikon luontopoluista voit lukea täältä. […]