RONDA – OLIIVIPUITA JA VIINITILOJA

Aikalailla tasan vuosi sitten mun ystävä vieraili meidän luona Espanjassa ja vietettiin hänen kanssaan muutama yö Rondassa satoja vuosia vanhalla oliivitilalla.

Anlalucian Ronda on kuuluisa niin oliivi- kuin viinitiloistaan ja molempia peltoja on kyseisellä alueella silmänkantamattomiin. Myös Rondan vanhassa kaupungissa on paljon nähtävää, mm. vanha silta Puente Nuevo ja sen alla siintävä syvä rotko. Myös pienet putiikit ja ihanat kuppilat kutsuvat piipahtamaan.

Majoituimme Rondassa Cortijo La Organic nimisessä Boutique hotellissa, joka sijaitsi La Organic -oliivitilan alueella, ihan kirjaimellisesti keskellä oliivipeltoja. Huoneeseen oli jätetty meille pullo paikallista viiniä ja tottakai se oli heti korkattava!

Käytiin saapumisesta seuraavana päivänä kävelemässä pihan oliivipuiden suojassa. Oli harvinaisen lämmin loppuvuoden päivä. Se rauha, tyyneys, pieni tuulenvire hiuksissa, linnut laulaa – tunnelma oli käsinkosketeltavissa.

32708211-91C0-4BF2-B8A4-3CCB85801F98

e2e0450d-f165-452e-8bd7-7313b12ea41c

Ronda -vierailumme aikana piipahdettiin myös itse oliivitilalla ja päästiin kierrokselle katsomaan tilan oikeaa elämää ja kuulemaan sen historiasta. Nähtiin myös vaihe vaiheelta, kuinka oliiviöljyä oikeasti valmistetaan ja päästiin lopuksi oliiviöljy tastingiin. Se oli oikeasti super mielenkiintoista! Viinitilalle ei tuolla kertaa ehditty, mutta se on listalla tulevaisuudessa!

Viimeisenä iltana oltiin varattu meille vielä illallinen, puettiin ykköset päälle ja nautiskeltiin auringonlaskusta. Itse illallinen oli oikeastaan täysi floppi. Odotettiin että meille olisi katettu upea pöytä ja tuotu kolmen ruokalajin illallinen, niinkuin sen oli ajatellut. Mutta noh, ruuat tulivat takeaway bokseissa jälkkäreitä myöden ja astiat piti tiskata itse, haha! 😀 Mutta saatiin kuitenkin vatsat täyteen ja mentiin aikaisin nukkumaan. Seuraavana päivänä oli nimittäin lähtö vielä kotiin ja tottakai menimme ihastelemaan Rondan vanhaa kaupunkia ennen kuin bussi starttasi takaisin Fuengirolaan.

Itse sillasta en saanut kuvaa, sillä ei lähdetty meidän matkatavaroiden kanssa seikkailemaan tuonne alas. Näköalat oli kuitenkin ihan mielettömät. Vaikka taivas oli pilvetön, oli ulkona viileä viima ja piipahdettiin vielä sillan kupeeseen kahvilaan lämpimille teekupposille.

Suosittelen La Organic oliivitilaa ja tuota meidän majapaikkaa suurella sydämellä! Oli aivan ihana visiitti.

Ootko sä joskus käynyt Rondassa?

Mun muita Espanja postauksia pääset lukemaan täältä.

Terkuin,
Emilia

One comment

1. Mikko / Matkalla Missä Milloinkin

En ole Rondassa ikinä käynyt. Tuo alue vaikuttaa oikein kivalta. En muuten ole ikinä käynyt oliivitilallakaan, vaikka oliivien ja oliiviöljyn suuri ystävä olenkin. Tuo voisi olla hyvä paikka aloittaa tutustuminen oliivitiloihin.