KOHTI YLÄMAITA JA NIIDEN YLI! ROADTRIP SKOTLANTIIN

Skotlannin läpi matkatessa voi kokea ajelleensa postikorttien maisemiin, sillä jokainen tien kurvi tuo mukanaan henkeäsalpaavia maisemia, muinaisia linnoja ja suloisia kalastajakyliä. Usvaisten laaksojen ja notkojen sekä karujen rannikoiden ja kauniiden hiekkarantojen ohi ajaessa on ihanaa pysähtyä nauttimaan kanervan tuoksuisista villeistä maisemista, yleensä omat kahvit termarissa mukana. Kerron teille ajomatkoista, jotka olen jo tehnyt Skotlannissa ja suunnitelmat seuraavalle kohteelle, Skyen saarelle.

Honeymoon Roadtrip – Aloittelijan Skotlannin reissu

Ensimmäistä kertaa Skotlantin autolla suunnatessamme halusimme saada viikon mittaiseen reissuun ängettyä mahdollisimman monta kohdetta ja nähdä tärkeimmät Skotlannin nähtävyydet. Meillä oli käytössä Mini Cooper, johon emme luottaneet ihan täysin, joten pysyimme pääteillä ja varasimme yömajoituksia matkan varrelta eri kylistä ja kaupungeista. Tämä oli meidän ”honeymoon”-reissu, sillä menimme naimisiin pandemian aikana, eikä maasta lähteminen ollut vaihtoehto, joten päätimme, että Skotlanti on mainio häiden jälkeinen reissukohde. Se on kaikessa karuudessaan romanttinen ja siellä saa myös etäisyyttä ihmisiin, jota siinä maailmantilanteessa kaivattiin. En kadu yhtään tätä ratkaisua, voisin hyvin ajaa tämän reissun uudestaan ja uudestaan!

Matkasuunnitelma

Lähdimme matkaan syyskuun alussa, mikä oli mitä otollisin aika ajoreissulle. Sää oli upea ja aurinkoinen muutamaa notkoon jämähtänyttä sadepilveä lukuunottamatta ja tiet ja retkipaikat olivat hiljaisia.

skotlandroadtrip
Honeymoon Roadtrip Skotlannissa, 7vrk

Lähdimme matkaan Manchesterista ja aloitimme reissun ajamalla Englannin järvialueen läpi pysähtyen matkalla useita kertoja. Jos suunnitelmissa on Skotlannin roadtrip, suosittelen lentämään Manchesteriin ja aloittamaan matkan sieltä, sillä Englannin järvialue on lumoava ja luonnoltaan hyvin erilainen rajan takana olevaan Skotlantiin verrattuna. Moottoritie vie suoraan Manchesterista Skotlantiin, mutta jos matkasuunnitelmaan on mahdollista lisätä tunti, kannattaa koukata Windermere-järven suuntaan ja ajaa järvimaisemien kautta aina Keswickin kylään, josta voi palata takaisin motarille kohti Glasgowta.

Ensimmäinen yöpymispaikka oli Glasgowssa, Skotlannin suurimmassa kaupungissa. Viktorian aikaista ja Art Nouveau-tyylistä arkkitehtuuria pursuava kaupunki on hyvä paikka pysähtyä ja kokea ystävällisen suurkaupungin elämää ennen Ylämaille suuntaamista, joten Glasgow toimii myös hyvin reissun aloituspaikkana. Sinne pääsee helposti myös lentäen.

Glasgowssa on lukematon määrä tyylikkäitä ravintoiloita, kahviloita, museoita ja gallerioita, joten siellä saa helposti vietettyä muutaman päivänkin. Oma suosikkikohteeni Glasgowssa on kasvitieteellinen puutarha.

Glasgow
Glasgown kasvitieteellinen puutarha on mitä kaunein paikka viettää sadepäivää

Glasgowssa vietetyn yön jälkeen matka jatkui pohjoista kohti Loch Lomondin alueen ja Trossachs-kansallispuiston läpi. Matkan varrella on useita pysähdyspaikkoja ja retkeilyalueita, jotta voit verrytellä ja nauttia upeista järvimaisemista vuorineen. Tunnelma on tällä alueella rauhallinen ja jopa minulle, hyvin epävarmalle kuskille, tällä alueella ajaminen on helppoa.

Loch Katerine
Trossachs-kansallispuisto

Loch Lomondin alueen jälkeen saavutaan Glencoen alueelle, joka on yksi dramaattisimmista, karuimmista ja henkeäsalpaavimmista maisemista, joita olen nähnyt. Glencoen alue on suosikkipaikkojani maailmassa ja täällä voisin viettää aikaa loputtomasti. Tämän alueen läpiajamiselle kannattaa siis varata reilusti aikaa, sillä matkan varrella on paljon pysähdyspaikkoja maisemien ihailuun, joita ei kannata ohittaa. Alueella on valtava määrä patikointimahdollisuuksia helpoista kävelyreiteistä vaativimpiin kiipeilyihin. Glencoen kylästä löytyy majoitusmahdollisuuksia, jos alueelle haluaa jäädä pidemmäksi aikaa.

Glencoe
Roadtrip glencoe
Maisemat auton ikkunasta Glencoen alueella
Scot25
Meidän Mini meinasi pettää tässä kohdassa, mutta onneksi näkymät olivat kivat, kun korjailtiin autoa tien sivussa

Trossachsin alueen rentouttavien järvimaisemien ja Glencoen karujen notkojen ja vuorien kokeminen samana päivänä on upea ja pysäyttävä kokemus – Skotlannin parhautta heti Glasgowsta poistumisen jälkeen! Palaamme tälle alueelle usein, sillä se on helpon ajomatkan päässä, vaikka siellä ollessa tuntuukin siltä kuin olisimme matkustaneet toiseen maailmaan.

roadtrip3
//embedr.flickr.com/assets/client-code.js

Olemme palaneet Glencoen alueelle useasti tämän ensimmäisen roadtripin jälkeen. Säässä kuin säässä alue on upea, mutta en tosiaan haluaisi olla täällä lumiseen ja jäiseen aikaan. Sade ja usvaisuus ei minua tosin haittaa ollenkaan, itseasiassa Glencoe saa ihan omanlaisensa mystisen kuorrutuksen nimenomaan sateisessa säässä.

glencoe29
Sadepilvet tekevät maisemista uhkaavan näköiset, mutta samalla niin kiehtovat
glencoe52
Skotlantiin matkustaessa pitää varautua sateeseen
//embedr.flickr.com/assets/client-code.js

Majoituimme Fort Williamissa, suuressa kylässä Ben Nevis-vuoren juurella. Ben Nevis on Brittien saarten korkein huippu ja moni saapuu Fort Williamiin kiivetäkseen sen. Fort William on alueen keskus ja sieltä löytyy hyvä tarjonta ruokakaupoista, ravintoloista ja pubeista, joten majoittuminen siellä on kätevää.

scot4
Illaksi Fort Williamiin

Seuraavana aamuna suuntasimme Harry Potter-elokuvista tutun Glenfinnan-maasillan luo. Helpon aamukävelyn ja kuvien napsimisen jälkeen jatkoimme kohti Skotlannin kuuluisinta järveä, Loch Nessiä. Pysähdyimme syömään eväitä järven rannalle aivan Loch Nessin kärjessä olevaan kylään, Fort Augustukseen. Sieltä matka jatkui järven viereistä tietä pitkin aina Invernessin historialliseen kaupunkiin asti. Pysähdyimme matkalla muun muassa Urquhart-linnan raunioilla, josta avautuvat upeat näkymät Loch Nessille. Hyvä hirviöbongauspaikka!

scot3
Glenfinnan viaduct
scot5
Urquhart-linnan rauniot

Invernessissä olimme varanneet majoitukseksi suloisen pienen asunnon, joka oli kävelymatkan päässä kaupungin keskustasta. Löysimme pienen ravinolan ja vietimme tunnelmallisen illan kaupungissa. Aamulla kävin vanhassa kirjakaupassa, joka vei sydämeni ihan täysin.

Maailmankuulu pohjoisen Skotlannin ja sen rannikoiden kautta kiertävä NC-500-reitti alkaa ja päättyy Invernessissä. Olen aina halunnut kiertää sen läpi, mutta toistaiseksi Inverness on pohjoisin paikka Skotlannissa, jossa olen päässyt käymään.

scot37
Inverness

Invernessistä ajoimme Cairngorms-kansalispuiston halki aina Stirlingin linnalle asti. Cairngorms muistutti minua todella paljon Suomesta ja Suomen maisemista, joten koti-ikävä iski tässä vaiheessa päälle. Ajaminen oli jälleen helppoa ja rauhallista, mikä myös muistutti Suomesta.

Stirlingin linna on historillisesti merkittävä ja todella kiva linna vierailla. Ympäröivä Stirlingin kylä on myös kiinnostava kohde.

scot38
Stirlingin linna

Jatkoimme vielä matkaa Edinburghiin, josa vietimme muutaman yön. Edinburg on oma suosikkini ja olen vieraillut siellä usein. Kaupungin tunnelma on ihana ja vanha kaupunki on kaunis. Edinburghissa ollessani kiipeän aina myös kaupungin ylle kohoavalle Arthur’s Seat-huipulle, joka näkyy esimerkiksi Netflixin One Day-sarjassa.

scot39
Edinburgh

Edinburghissa vietettyjen kesäisten päivien jälkeen suuntasimme takaisin Englannin puolelle Northumberlandin alueelle ja vietimme siellä muutaman päivän mieheni perheen kanssa reissaten. Englannin rannikkoallue ja siellä olevat kaupungit ja kylät ovat aivan erilaisia tyyliltään ja tunnelmaltaan kuin toisella puolella maata Lancashiren puolella, jossa me asumme.

Tein ennen reissun aloittamista päätöksen, että ostaisin matkan varrelta ainoastaan vanhoja kirjoja matkamuistoksi. Matkan varella on monia pieniä kyliä, joista löytyy kirjakauppoja, joten valinnanvaraa oli vaikka kuinka paljon. Kirjahyllystä löytyy nyt 1800-luvulta olevia oppaita Skotlannin linnuista ja myös kirja Skotlannin kuningatar Marystä. Ostin myös villaisen viltin, koska sille on aina tarvetta.

Olemme palanneet useasti nimenomaan Glencoen alueelle vuoria ihailemaan. Skotlannista saa vuokrattua suomalaiseen tapaan mökkejä, joten yritämme ainakin kerran vuodessa käydä viettämässä viikonlopun lochin rannalla ylämailla.

kabn132
”Mökillä”

Seuraava roadtrip Skotlantiin

Ensimmäistä kertaa Skotlantiin ajelemaan lähtiessämme jouduimme melko ronskisti leikaamaan kaksi isoa reittiä pois suunnitelmista. Invernessistä alkava ja sinne päättyvä Skotlannin pohjoisosat kiertävä NC-500-reitti säästettiin myöhemmäksi ja siihen palaamme vamasti aikanaan. Toinen leikattu osa reittiä oli Skyen saari, joka on ollut unelmani jo pitkään. Skyen saari on tietojeni mukaan vielä karumpi ja haastavampi kuin Glencoen alue, joten emme halunneet riskeerata sinne lähtemistä epäluotettavalla Minillämme, joten olemme säästäneet, suunnitelleet ja valmistautuneet reissua varten – ja nyt on sen aika!

skotlandroadtrip_skye
Suunnitelma Skyen saarelle

Kun tämä blogipostaus tulee ulos, olen jo Skyen saarella loman puolivälissä. Meillä on mökki varattuna saarelta ja paluumatkalla myös ylämaan alueelta. Vietämme Skyen saarella neljä päivää ja olen suunnitellut ne täyteen! Olen niin innoissani. Säätiedotus lupaa pelkkää sadetta ja kylmää tuulta, mutta ei kai kukaan Skotlantiin aurinkolomalle matkustakaan.

Suunnitelmissa ovat esimerkiksi veneretki ”sumuisille saarille”, patikointireissut, ”keijukaisaltaassa” (Fairy Pools) uiminen ja vanhoissa linnoissa vierailu. Odotan innolla!

Scot23
Skotlanti

Kiinnostelisiko sateinen, usvainen, kanervantuoksuinen reissu Skotlantiin, jossa säkkipillit soivat, tartaanikankaat liehuvat ja viski virtaa?

Karita xxx

One comment

1. Mikko / Matkalla Missä Milloinkin

Skotlanti on itselläni kokonaan käymättä. Kaikki sitä kuitenkin aina kehuvat, erityisesti maan upeaa luontoa. Ja kyllähän maisemat tämänkin perusteella valtavan hienolta näyttävät.