3 VIIKON REPPUREISSU THAIMAASSA – POHJOISEN KYLILTÄ ETELÄN RANNOILLE

Bangkok

Thaimaa on kiistattomasti yksi parhaita reppureissukohteita. Se on helppo, edullinen ja turvallinen kohde, joka tarjoaa monipuolisesti nähtävää vuorilta rannoille ja pikkukylistä suurkaupunkeihin. Muita matkailijoita on tietysti paljon liikkeellä, mutta mikäli ei kaipaa uutta matka- tai juttuseuraa, on Thaimaassa myös vähemmän turistisoituneita paikkoja. Uskomatonta kyllä, mutta tämä oli jo neljäs kertani Thaimaassa kuuden vuoden sisällä! Eikä maan taika ole yhtään hiipunut silmissäni, päinvastoin.

Tuore pariskunta (ja siis todella tarkoitan sitä – olimme tavanneet alle 3kk aiemmin :P), molemmilla alle 10kg matkatavaraa repuissamme, tilanteen pakottama minibudjetti mielessä ja edessä kolmen viikon reissu Thaimaassa. Uhka vai mahdollisuus? Joka tapauksessa, suuntasimme Joulupäivänä Hong Kongin kentälle suuntana Bangkok. Matkareitti oli päätetty, suurinpiirtein, mutta majoitukset olivat vain ensimmäiseksi viikoksi. Ja mikäs siinä? Elämä on tarkoitettu seikkailuja varten.

Meillä oli kolme vaihetta matkassamme: Bangkok, pohjoinen ja etelä. Jokaiselle oli varattu noin viikko aikaa. Matkan tempo oli hyvä, vaikka toki näkemistä riittäisi paljon pidemmäksikin aikaa. Olisimme myös halunneet käydä Laosissa, mutta lopulta luovuimme siitä aika- ja budjettirajoitteiden takia. Tässä lisää matkastamme kaikkine vaiheineen.

Suurkaupungin vilskettä Bangkokissa

Matkamme alkoi Bangkokista halvimpien lentojen takia. Tämän takia Bangkok varmaan onkin yleensä Thaimaan kierroksen ensimmäinen ja viimeinen etappi. Bangkok on todellakin näkemisen arvoinen! Tämä oli jo toinen kertani kaupungissa ja nautin siitä kyllä kovasti. Lentojen takia palasimme Bangkokiin myös loman lopuksi yhdeksi yöksi.

Yövyimme alkupätkän House of Happiness -nimisessä hotellissa. Se maksoi vain n. 10€/yö, oli sijainniltaan varsin hyvä, siisti ja katolta oli jopa hienot maisemat! Alue oli hyvin paikallista ja söimmekin joka aamupalan jossain paikallisessa nuudelikojussa. Usein kommunikaatio muodostui täysin hymyistä ja osoittamisesta, mutta saimme aina mahat täyteen ja ruoka oli todella hyvää! Hotellilta pystyi myös kävelemään Iconsiam-ostarille.

Bangkokissa kävimme Chao Phraya -joen kierroksella, mitä en voi suositella tarpeeksi. Joen varrella on useita nähtävyyksiä ja sitä voi kulkea oman mielen mukaan lautoilla. Huomioi kuitenkin, että lauttoja on eri hintaisia, eivätkä niistä kaikki pysähdy kaikilla pysäkeillä. Kallein lautta on sininen turistilautta, johon voi ostaa päivälipun. Halvemmilla lautoilla kulkeminen tulee kuitenkin halvemmaksi, ellei aio käydä paikkoja läpi oikein toden teolla. Halvat lautat maksavat vain 5-20 baht, eli 14-55snt!

Nautimme tietysti myös täysin siemauksin katuruoasta. Pratunam Market oli yksi suosikki night marketeistamme sen suuren koon takia (löysin sieltä myös kivoja vaatteita) ja Ramkhamhaeng Night Marketista löytyi monenmoista ruokaa ja esim kännyköiden kuoria, suojalaseja ja latureita. China Town on myös must visit!

Loman lopussa vietimme viimeisen yömme Bangkokissa taas. Olimme saapuneet yöbussilla kaupunkiin n. aamu 8 aikoihin ja olimme molemmat aivan kuolleita. Onneksi hotellimme Nasa Bangkok päästi meidät huoneeseen jo 11! Hotellia en voi suositella erityisesti, mutta ei siinä mitään pahaakaan ollut. Hinta oli edullinen (n. 15€/yö) ja lokaatio hyvä lentokentän suhteen, sillä se oli aivan lentokenttäjuna-aseman vieressä. Hotelli oli hieman nuhjuinen ja todellakin nähnyt parhaat päivänsä varmaan 20v sitten. Mutta se toimi hyvin pysähdyspaikkana meille.

Bangkokissa kannattaa ehdottomasti mennä kattobaariin. Maisemat ovat henkeäsalpaavat ja hyvä tuurisena saatat nähdä yhden elämäsi hiennoimmista auringonlaskuista, kuten meille kävi. Kattobaarit ovat kuitenkin yllättävän kalliita pikkubudjettiselle ja monissa paikoissa cocktailit ovat jopa 14€. Me kävimme AIRE bar:ssa, jossa oli upeat maisemat melkein jokaiseen suuntaan ja joka päivä happy hour 17-19, jolloin drinkit ovat kaksi yhden hinnalla! Cocktailit olivat n. 8.5€.

Pohjoisen rauhaa – Chiang Mai & Mae Hong Son Loop

Bangkokista suuntasimme Chiang Maihin. Suunnittelemattomuutemme kostaantui tässä välissä, sillä missasimme junan varausajankohdan (liput pitää ilmeisesti ostaa 3pv etukäteen) ja jouduimme siis tyytymään bussiin. Lippujen osto ei onnistunut netissä kummankaan pankkikorteilla, joten päätimme luottaa siihen, että saisimme liput bussiasemalta. Noh, saimme kyllä, mutta tilanne oli hyvin stressaava. Jotkut yhtiöt olivat jo myyneet loppuun kaikki lippunsa Chiang Maihin ja meidän yhtiömme lopulta otti meiltä kiskurihinnat (lähemmäs 30€). Bussiasemalla oli muutenkin kaaosta, eivätkä monet bussit saapuneet. Lopulta pääsimme matkaan kaksi tuntia myöhässä.

Chiang Maissa yövyimme puolet ajasta OYO 531 Le Light House & Hostel:ssa makuusalissa, jossa oli parisänkykerrossänkyjä. Chiang Main majoitukset olivat kalliimpia kuin Bangkokissa, joten päätyimme tähän vaihtoehtoon. Hostelli oli ihan kelpo. Toisen puolen olimme Chiangmun Boutique:ssa privahuoneessa. Huone tuntui luksukselta makuusalin jälkeen.

Chiang Main keskustan alue on sen verran pieni, että siellä voi kävellä kaikkialle. Yleensä liikuimme ilman suurempia suunnitelmia. Kävimme Ploen Ruedee Night Market:lla ja kerran nautimme astetta paremman ja kalliimman aamupalan Chiang Mai Breakfast World:ssa. Paras löytämämme night market oli syrjemmässä sijaitseva Kad Na Mor Market. Eräänä päivänä vuokrasimme mopon ja ajoimme ylös vuorelle Wat Phra That Doi Suthep Ratchaworawihan:in temppeliin. Hieno paikka, jossa suosittelen käymään. Ylhäältä on myös hienot maisemat Chiang Main ylle.

Olimme Chiang Maissa uuden vuoden aattona ja tämä oli aivan uskomaton kokemus! Kävimme temppelillä, jossa oli buddhalainen seremonia (totisesti once in a lifetime -kokemus, paikka oli täynnä rukoilijoita ja munkit lausuivat siunauksia) ja myöhemmin menimme Tha Phae Gaten luo, jossa ihmiset nostivat ilmaan lyhtyjä. Vuoden vaihtuessa oli ilotulituksia parissakin suunnassa.

Chiang Maista lähdimme viiden päivän mopokierrokselle, Mae Hong Son Loopille. Tästä retkestä olen kirjoittanut oman postauksen, jonka voi lukea TÄSTÄ. Mikäli kykenee ajamaan koukeroisilla vuoristoteillä, en voi suositella tätä kokemusta tarpeeksi!

Mikäli ei halua/kykene ottamaan mopoa alle, suosittelen vierailemaan Pai:ssa muilla keinoin. Se sijaitsee n. 3h matkan päästä Chiang Maista ja on fiilikseltään hyvin erilainen. Chiang Rai on myös saavutettavissa ilman omaa kulkupeliä. Me emme ikävä kyllä ehtineet sinne, mutta olen kuullut paikasta paljon kehuja ja kuvien perusteella se on myös todella kaunis paikka.

Paratiisisaarielämää etelässä – Koh Yao Yai & Phuket

Etelään siirryimme lentokoneen siivin, sillä maata pitkin olisimme hukanneet kokonaisen vuorokauden matkaan ja hinta oli sama. Lensimme siis Phuketiin. Saimme jo lentokentällä kaupungista huonon kuvan työntekijöiden huonon käytöksen takia (naureskelivat turisteille ja jopa ottivat heistä kuvia. He eivät myöskään oikein suostuneet auttamaan meitä). Onneksi löysimme edullisen lentokenttä bussin kaupunkiin, sillä taxit olivat aivan järkyttävän hintaisia. Kuva Phuketista ei parantunut parin siellä viettämämme päivän aikana. Ikävä kyllä tapasimme jatkuvasti töykeitä ja huijaavia taxikuskeja ja moni ei edes suostunut ajamaan majoituksellemme.

Yövyimme Modern Thai Suites:ssa, joka sijaitsi n. 2km vanhasta kaupungista. Siellä oli kattoallas, joten vietimme yhden kokonaisen päivän ”kotona”. Olimme tässä vaiheessa myös levon puutteessa, koska moottoripyöräretki oli aika raskas. Phuketin vanhakaupunki ei ihastuttanut meitä, mutta sain elämäni parasta jäätelöä siellä Thaivetro Ice Cream:ssa, joten ei matka ihan turha ollut hahah.

Olimme Phuketissa käytännössä vain kauttakulkumatkalla kohti saarta. Lähellä on paljon kuuluisia saaria, mm. Phi Phi, mutta me halusimme pois turistimassojen luota ja valitsimme kohteeksi Koh Yao Yain. Saarelle pääsi n. tunnin lauttamatkalla. Liput kannattaa ostaa etukäteen, sillä lauttoja ei ole kovin usein. Me ostimme lippumme 12Go-sivustolta n. 15€/suunta hintaan. Kannattaa huomioida, että lauttasatamaan oli varsin vaikea päästä. Googlemapsin antama bussireitti ei ollut olemassa (ainakaan aikaisen aamun jälkeen) ja kohtasimme jälleen kiskurihintoja tarjoavia ja todella epäkohtelijaita (siis yksi ihan oikeasti alkoi huutamaan meille kun sanoimme, että odotimme bussia) taxikuskeja pysäkillä. Lopulta saimme Boltista OK hintaisen kyydin.

Koh Yao Yai on hiljainen saari, jossa pääuskontona on Islam. Sen vieressä sijaitsee Koh Yao Noi, joka on kooltaan pienempi, mutta kuulemma menevämpi. Meille sopi rauhallinen meininki paremmin kuin hyvin. Majoituksia löytää viiden tähden resorteista vaatimattomiin majataloihin. Me valitsimme Bankunyaiy Resort:n, joka nimestään huolimatta oli todella vaatimaton mökki. Sijainti oli loistava, sillä sieltä pääsi kävelemään alueen ”keskustaan”, jossa oli toinen saaren ainoista 7elevenistä, ATM ja paikallisia ravintoloita (KohyaoNightMarket oli hyvä löytö). Myös saaren kuuluisa Lam Haed Beach ja lauttasatama olivat lähistöllä.

Saarella ei voi tehdä paljoa muuta kuin palvoa aurinkoa. Kuinka täydellistä! Mopolla pääsee ajamaan ympäriinsä ja kerran menimme katsomaan auringonlaskua Yao Yai Beach Resort:n luo. Suosittelen myös Baan Rim Nam Restaurant:ia, jossa oli upeat maisemat merelle. Hintataso oli hieman kalliimpi (huom vertaan meidän normaaliin illalliseen, 1.3€ Pad Thaihin :D), mutta paikka todella sen arvoinen.

Untitled Untitled

Yöbussilla kulkeminen

Moni ehkä miettii, kuinka Thaimaassa pääsee kaupungista toiseen. Kuten sanottu, lensimme pisimmän välimatkan, mutta otimme myös kahdesti n. 11h kestävän yöbussin – Bangkok-Chiang Mai ja Phuket-Bangkok väleillä. Bussit olivat hyvä ja suhteellisen edullinen tapa liikkua. Olisimme myös halunneet kokeilla junalla kulkemista, mutta se nyt jäi seuraavaan matkaan.

Bussilippuun kuuluu usein ruokaa. Ensimmäisessä bussissamme ei annettu yhtään mitään (mutta ehkä se liittyi yleiseen bussikaaokseen, joka oli meneillään) ja toisessa bussissa saimme valita snackseja parista vaihtoehdosta. Yhdessä pysähdyspaikassa oli ravintola, jossa oli toisen bussiyhtiön asiakkaita syömässä. Bussit tosiaan pysähtyvät matkan varrella huoltoasemille n. 4 kertaa. Tällöin pääsee vessaan tai ostamaan pientä purtavaa.

Vinkkinä sanon ottamaan bussiin mukaan paljon vaatetta, sillä niissä on jäätävän kylmä! Minulla oli päällä pitkät housut, huppari, kevyttoppatakki ja ohut bussipeitto ja olin silti jäässä. Myös silmälaput ovat hyvä lisä, sillä pysähdyksen aikana laitetaan valot päälle ja myös katuvalot paistavat sisään ikävästi bussin ajaessa moottoritiellä.

Loppusanat

Thaimaa on huikea maa, joka sopii loistavasti pienen budjetin matkalle, mutta sieltä saa myös suhteellisen edullisesti luksusta. Maassa on niin paljon nähtävää, etten neljänkään kerran jälkeen ole kyllästynyt siihen. Erityisesti Pohjois-Thaimaa jäi meidän suosikiksi ja haluaisinkin nähdä sitä enemmän tulevaisuudessa. Koh Yao Yai oli myös hyvä valinta, mutta Thaimaa on täynnä upeita saaria, enkä ole nähnyt niistä kuin 3, joten en halua mennä väittämään sen olevan maan paras. Kaiken kaikkiaan matka oli todella onnistunut ja olisin mielelläni jäänyt Thaimaahan pidemmäksikin aikaa.

Oletko sinä reppureissannut Thaimaassa tai matkustanut siellä muuten? Mitkä olivat sinun lempipaikkojasi? Kommentoi tai laita viestiä somessa @muumaamandariini tai suoraa minulle @verawinter.

2 comments

1. Mikko / Matkalla Missä Milloinkin

Kolmen viikon reppuressi Thaimaassa kuulostaa todella hienolta. Erityisesti itseäni kiehtoisi Pohjois-Thaimaa, mutta tuollainen reissu läpi Thaimaan, niin että se pitäisi sisällään myös lomaa eteläisemmässä Thaimaassa unohtamatta Bangkokia kuulostaa ihan mahtavalta. Tosin se täytyy sanoa, että noiden kattobaarien hinnat ovat muuhun hintatasoon verrattuna varsin kovia.

Vastaa

1. Muu maa mandariini

Pohjois-Thaimaa on oma suosikki tämän reissun perusteella, eli suosittelen vahvasti! Parissa viikossa ehtii näkemään Thaimaata monipuolisesti (jos karkeasti jakaa noihin kolmeen alueeseen). Siellä kuitenkin on niin paljon muutakin kuin etelän rannat, joihin moni turisti vain suuntaa.

Hinnat tosiaan ovat älyttömän kovat, varsinkin niissä kaikista kuuluisimmissa baareissa. AIRE, jossa me käytiin, on mielestäni happy hourin takia hinta-maisema-suhteeltaan hyvä 😀